ضرورت ایجاد فضای رقابتی در صنعت خودرو-راهبرد معاصر
علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد؛

ضرورت ایجاد فضای رقابتی در صنعت خودرو

علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به لزوم آزادسازی واردات خودرو، گفت: خودروساز در شرایط غیر رقابتی که رقیبی پیش روی خود نمی‌بیند می‌داند هر چه که تولید کند در بازار داخلی به فروش می‌رسد لذا بعد از باز شدن درهای کشور به روی صادرات با یک صنعت عقب مانده رو به رو می‌شویم. اما واردات خودرو باعث تکان خوردن خودروسازان و تلاش برای ارتقای کیفیت و افزایش کمیت وبه روز شدن های بیشتر می‌شود.
علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۰۵ دی ۱۴۰۰ - 2021 December 26
کد خبر: ۱۱۴۵۶۲

ضرورت ایجاد فضای رقابتی در صنعت خودرو

 

به گزارش «راهبرد معاصر»، واردات خودروی خارجی از مقوله‌هایی است که در طی دو سه سال گذشته درباره آن بحث‌های فراوانی شده است. مباحثی مثل اهمیت واردات برای جلوگیری از هر گونه انحصار و رقابتی شدن بازار و ارز بری که در شرایط تحریمی به نفع کشور نیست، لزوم واردات برای ایجاد فضای رقابتی در صنعت خودروسازی و ...، این موارد از جمله گزینه‌هایی است که دولت، مجلس و کارشناسان بر سر آن بحث می‌کنند. علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی که یکی از موافقین واردات خودروی خارجی به کشور است دراین باره نظر خود را به «راهبرد معاصر» اعلام کرده که در ادامه می‌خوانیم.

 

علی جدی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع ومعادن در گفت‌و‌گو با «راهبرد معاصر» به موضوع واردات خودرو پرداخت و در خصوص رفع شبهه مورد نظر دولت که از دست نرفتن ارز بود اشاره کرد و گفت: نمایندگان مجلس بخصوص کمیسیون صنایع ومعادن معتقد هستند که با راهکارهایی می‌توان هم خودروی خارجی وارد کرد هم اینکه به لحاظ ارزی با توجه به تحریم‌های اقتصادی و نفتی در موضوع ارز و ارز بری مشکلی برای اقتصاد کشور ایجاد نشود.

 

وی در این‌باره افزود: کمیسیون صنایع راهکارایی برای واردات خودرو از طریق ارز با منشاء خارجی ارائه داد اما  نظر مجمع تشخیص مصحلت نظام مخالف با این قضیه بود، لذا برای به نتیجه رسیدن این موضوع باید از جهات مختلف مورد نقد و بررسی قرار بگیرد تا باب واردات خودرو باز شود.

 

جدی در این باره توضیح داد: آنچه مورد نظر نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس بود واردات خودرو از محل صادرات قطعات بود. اگر این موضوع محقق شود زمینه برای صادرات قطعات خودروی ساخت ایران باز شود، ضمن اینکه برای شکستن انحصار صنعت خودروسازی کشور کاربزرگی صورت داده‌ایم، هم خودروی خارجی وارد می‌شود و هم انگیزه و مشوقی برای توسعه صنعت قطعه‌سازی و ارتقای کیفیت قطعات ایرانی به شمار می‌رود.

 

نماینده شیروان در این‌باره تصریح کرد: اگر این موضوع دنبال شود قطعا صنعت قطعه سازی برای رقابت در بازارهای مختلفی که رقابتی است روز به روز بر کیفیت تولیدات خود می‌افزاید. این موضوع از چند جهت هم به نفع اقتصاد، تولید، ارز آوری و به نفع صنعت خودروی کشور خواهد بود که خودروی رقابتی و با کیفیت‌تر تولید کند.

 

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس در خصوص اهمیت باز کردن درهای کشور به روی واردات خودروهای خارجی گفت: اتفاقا اگر واردات انجام شود بازار داخلی خودرو روی ریل می‌افتد و این موضوع منجر به بازگشت آرامش به بازار خودروی کشور می‌شود. آن زمان اگر خودروسازان مایل به ماندن در این بازار و صنعت هستند باید درباره تداوم فعالیت خود، به‌روز بودن و رقابت در دنیای رقابتی خودرو تصمیم بگیرند.

 

علی جدی خاطر نشان کرد: اتفاقا عدم اجازه برای واردات خودرو علاوه بر اینکه ظلم بزرگی به مردم است، ظلم به خودروساز نیز هست؛ به این دلیل که خودروساز در شرایط غیر رقابتی که رقیبی پیش روی خود نمی‌بیند می‌داند هر چه که تولید کند در بازار داخلی به فروش می‌رسد لذا بعد از باز شدن درهای کشور به روی صادرات با یک صنعت عقب مانده رو به رو می‌شویم. در حالی که باز کردن درهای کشور به روی واردات خودرو باعث تکان خوردن خودروسازان و تلاش برای ارتقای کیفیت و افزایش کمیت وبه روز شدن های بیشتر می‌شود.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن در پایان گفت: به هر حال باید منتظر یک فضای آرام در اقتصاد باشیم تا دولت دستور واردات خودروی خارجی را صادر کند. وجود یک فضای آرام در بازارهای مختلف و در اقتصاد کلان ایران می‌تواند راه را برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک باز کند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار